27 april 2010

bygg jiggen


Så nu börjar bygg-jiggen ta form,på dessa spant kommer listerna att fästas i.Det är alltså skrovet/nedre delen av kajaken som byggs först och av spanten kan man redan ana till sig kajakens form.Här ännu löst plockade på jiggen. Ska sedan riktas in med hjälp av tex. krysslaser eller snören.

Om någon byggare undrar varför det är pappers mallen är limmad på båda sidor av spanten, så kan jag varna för att INTE använda tapetklister(färdigblandat) för då jag dubbelkolla visade det sig att pappret töjt ca 3-5mm att det hållet jag släta ut med tapetborsten,ändå borstade jag så lite som möjligt.Limmade nya på andra sidan med spraylim och då blev resultatet bra !

Nedre bilden riktande av spantmodellerna på slutrakan.



No niin rakennus-jigi on o kohta valmis,tässä vielä kajakin mallipalat laitettu paikolleen muttei rihtattu tai kiinitetty,rihatus tehdään joko levyjen porattujen reikien + narun ja tukipalkin keskelle piiretyn SUORAN viivan avulla tai ristikko laserin avulla. Mallien avulla voi jo aavista kajakin pohjan muodot.Runko rakennetaan ensin sitten kajakin kansi-osa.

Jos joku huomaa ettää minulla mallien molemmilla puolilla kajakin paperimallit, Niin voin antaa varoituksen ÄLKÄÄ käyttäkö tapettiliimaa paperin liimamiseen levyihin!!

Onneksi tuli tarkistettu paperimallilla,koska liimatut paperit oli venynyt n. 3-5 mm eikä ollut oikean malliset enää. No hätä liimasin toiselle puolelle sprayliimalla uudet ja hioin levyistä ylimääräinen pois.

Kuva alhalla-rihtaus loppusuoralla :)

2 kommentarer:

  1. Hej,

    Kul att följa andras byggen, jag har ju bloggat mina två byggen sedan tidigare, en kavat och en Isfjord. Håller just på med en Njord, men den är än så länge i samma stadie som dina bilder ovan, endast en laddad jigg.

    Har du frågor är det bara att fråga, jag har råkat ut för ett och annat som jag gärna tipsar om. Massor av bilder finns på min blogg, http://robsonsblogg.blogspot.com/

    /Rob

    SvaraRadera
  2. Jo tack för det,ska fråga om(när) det dyker upp något krångligt skede.Tror jag surfat in på din sida nån gång då jag sökt info om byggen etc.

    Peter

    SvaraRadera